De zogenaamde 'structurele en functionele conditie' van een verharding kan met doelgericht wegbouwkundig onderzoek en met weg(dek)metingen worden bepaald.
Afhankelijk van de situatie en de vraagstelling kunnen verschillende metingen gericht worden ingezet. VIA Aperta heeft de beschikking over een door CROW gecertificeerd valgewicht, waarmee metingen op wegen en zwaar belaste bedrijventerreinen kunnen worden uitgevoerd.
Om een snelle indicatie van de structurele conditie van wegen te bepalen kunnen wij een draagkracht van uitvoeren. Een groot aantal gemeenten hebben deze techniek gebruikt om het Meer Jrten Onderhoudsprogramma (MJOP) vast te stellen.
De resultaten van VGD-metingen kunnen uitstekend gecombineerd worden met constructiedikte-metingen (boringen of laagdikteradar). Op basis van de VGD metingen, in combinatie met de data uit scans naar de asfaltdikte en de vrachtwagenintensiteit, kan met door CROW ontwikkelde beheermodellen de structurele geschiktheid van een asfaltverharding accuraat worden bepaald. Met de zogenaamde Structurele Waarde Parameter (SWP is een ‘QuickScan’ van de draagkracht van de verhardingsconstructies mogelijk. De SWP-classificatie geeft richting aan de maatregelgroep. Met behulp van de SWP-methode kan bepaald worden of de draagkracht en levensduur van de wegen aansluit bij de verkeersbelasting op de weg. In onderstaande figuur is een voorbeeld van een SWP-interpretatie opgenomen. De draagkracht wordt in 3 groepen geclassificeerd:
A. Voldoende draagkracht (groen)
B. In balans (oranje)
C. Onvoldoende draagkracht (rood)

Het resultaat is globale onderhoudsmaatregel over het wegtracé met daarin de diverse vakken met de draagkrachtindex (SWP). De resultaten van de draagkrachtscan kunnen bij een verdere verwerking op projectniveau worden gebruikt.
Een voorbeeld van een kaartje is hieronder opgenomen:
