Met de zogenaamde Structurele Waarde Parameter (SWP) is een ‘QuickScan’ van de draagkracht en structurele conditie van asfaltverhardingen op netwerkniveau mogelijk. De ‘Structurele Waarde Parameter’ is zeer geschikt om een snel een indicatie te krijgen van de onderhoudsbehoefte van een weg in relatie tot het geprognosticeerde vrachtverkeer en een bepaalde gewenste gebruiksperiode. Een draagkrachtscan bestaat uit valgewichtdeflectie- en laagdikteradarmetingen en het berekenen van de SWP op basis van de vrachtwagenintensiteit. De data van de draagkrachtscan kunnen ook voor het opstellen van verhardingsadviezen op projectniveau worden gebruikt. VIA Aperta heeft het oorspronkelijke SHRP-model verbeterd en houdt rekening met de wegcategorie, het jaar van aanleg en de rijsnelheid van het vrachtverkeer. De SWP-classificatie geeft richting aan de maatregelgroep en daarmee aan de structurele onderhoudsbehoefte van de weg. Het resultaat is globale onderhoudsmaatregel over het wegtracé met daarin de diverse vakken met de draagkrachtindex (SWP).
De structurele conditie wordt uitgedrukt als:
A. Voldoende draagkracht (groen; zie onderstaande figuur)
B. In balans (oranje)
C. Onvoldoende draagkracht (rood)
Bij ‘voldoende draagkracht’ is de zichtbare schade in de regel oppervlakkig en kan een lichte onderhoudsmaatregel nodig zijn. De structurele levensduur is dan voldoende groot net als bij SWP-conditie B. Ook in dat geval vraagt schade ontdekt in een vroeg stadium om een lichte onderhoudsmaatregel. Echter in een later stadium (SWP C) is de maatregel altijd zwaarder vanwege een tekort aan draagkracht en structurele (rest)levensduur.
- SWP conditie A en B: vervangen deklaag en evt. tussenlaag (afh. van visuele conditie)
- SWP-conditie C: reconstructie, vervangen asfalt; mogelijk kan fundering worden behouden